Drivband/Skotermattor (Bredd x Längd i cm)



Stenmarks Maskin AB är återförsäljare av skotermattor/drivband ifrån bl a Camoplast och BRP (Bombardier). Vi har ett av dom bredaste sortimenten på marknaden av skotermattor och nästan allt i lager. Vi har mycket konkurrenskraftiga priser pga våra stora inköp!

Nedan följer en förklaring till hur du tolkar beskrivningen av mattorna, så du lättare kan hitta rätt skotermatta till just din maskin.

Bredd/Längd/Kamhöjd:
Förutom att bredd och längd självklart ska passa din snöskoter så är det viktigt att kontrollera så kamhöjden ryms i tunneln. Om du tänker montera högre kammar än vad du nu har så kontrollmät utrymmet vid drivaxel och mot eventuella kylelement för frigång!

Delning/Pitch:
Det är CC måttet angett i tum mellan drivkuddarna/kuggluckorna/drivkuggarna. Standarddelning är 2,52", men bl.a 2,86" och 3,0" används också. Tänk på att om du köpt en begagnad skoter så kan drivhjulen vara utbytta till annan delning än original.

Clips/Bleck/Skoningar:
Det är metallblecken som sitter som glidyta mot plastsliden. Observera att man kan använda non-slip drivhjul även om inte varje mattstav har bleck.

Non-slip/Fönsterdrift:
Non-Slip drivhjul driver både i mattans luckor och drivkuddar för att minska risken för överkuggning. Mattspänningen kan på detta sätt minskas, vilket gör att mattan får ett lägre rullmotstånd. Drivmattan måste ha alla kuggluckor öppna för att kunna använda non-slip drivhjul.

Internaldrift 4hjul:
Anger om drivmattan är utrustad med drivkuddar för fyra stycken internaldriftshjul.

Shore (hårdhet):
De flesta drivmator har en hårdhet på 60 shore. Ju högre värde desto hårdare gummiblandning, och tvärtom. En mjukare gummiblandning ger bättre grepp på isigt underlag. Vissa mattor har olika hårdhet på olika ställen i kammens uppbyggnad.

Öppna kuggluckor:
Anger helt enkelt om alla, varannan, eller två av tre stycken är öppna.

Mönster:
Peak 2.5, Challenger, Ripsaw, Back Country, Cross Over, Intense, Freeride, Maverick, Adventure, Predator, Agressor m.fl är mattmönster, ej mattfabrikat.

Övrigt att tänka på:

-När du ändå byter drivmatta kan det vara lämpligt att kontrollera/byta drivaxellager, boggiehjulslager och slides.
-Vissa äldre Lynx kan man bygga om från 320/332 till 38x345.
-Till Yamaha ET 340 T/TR använd 38x345x18 eller 23 tillsammans med 7-tänders drivhjul, kolla om du har 6-kant eller 4-kantsaxel. Vi har drivhjulen.
-Till Ski Doo Formula modeller 88-92 ryms ej högre än 18 mm kammar!
-OBS! Till äldre Ski Doo XTC modeller tillverkas ej 42x353 med internaldrift! Montera 38x345x18, det ryms ej högre kammar, och korta boggien om det behövs.